poniedziałek, marca 27

Jak stawiać cele, które osiągniesz




Stawianie i realizacja wyznaczonych celów, jest niezbędne w procesie samorozwoju i samorealizacji. Jak skutecznie stawiać sobie cele? Jak je formułować i monitorować swoje postępy?

1. Metoda SMART 
Jest to metoda, dzięki której masz większe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu.
Metoda smart polega na tym, by wyznaczany cel był:
S-Specific Skonkretyzowany/Konkretny
M-Measurable Mierzalny 
A-Achievable Osiągalny/Ambitny 
R-Realistic Realny/ Realistyczny
T-Time-bound Określony w czasie

Chodzi tutaj szczególnie o to, by cel był konkretny, jasny dla Ciebie i prosty. Powinieneś mieć możliwość określenia stopnia realizacji (na jakim etapie jesteś, co już udało się zrobić, co jeszcze jest do zrobienia). Musisz wierzyć w to, że ten cel jest dla Ciebie osiągalny. Jego osiągnięcie musi mieć dla Ciebie jakąś wartość, byś chciał go osiągnąć. Powinna też być dokładnie określona data jego osiągnięcia.

2. Rozłóż cel główny na etapy
By móc realizować swój cel i mieć cały czas możliwość obserwacji efektów, warto podzielić go na mniejsze zadania. Dzięki temu skupiamy się tylko na jednym zadaniu w jednej chwili a dodatkowo nie przeraża nas to ile mamy do zrobienia, ponieważ wiemy dokładnie krok po kroku jak ma wyglądać nasza droga do sukcesu.

3. Model GROW
G-cel
R-rzeczywistość
O-opcję
W-wola

O co w tym wszystkim chodzi?
Na początku ustalamy swój cel, następnie analizujemy rzeczywistość i badamy sytuację. Rozmyślamy nad wszelkimi możliwościami zmiany naszej sytuacji i osiągnięcia celu.  Oraz określamy co i kiedy ma być zrobione.

4. Wyznaczaj cele w czasie teraźniejszym
Cele wyznaczane w czasie teraźniejszym, oddziałują na naszą podświadomość. Koduje ona, że nasz cel został już osiągnięty, co daje nam większą pewność osiągnięcia go, niż cel określony w czasie przyszłym.

5. Zapisz swój cel!
To co zapisane, zawsze ma większą moc niż to co powiedziane/pomyślane. Koniecznie zapisz to czego chcesz, jeżeli naprawdę tego chcesz.

Kasia Chudziak Web Developer

Morbi aliquam fringilla nisl. Pellentesque eleifend condimentum tellus, vel vulputate tortor malesuada sit amet. Aliquam vel vestibulum metus. Aenean ut mi aucto.

6 komentarzy:

  1. Hej Kasiu, powiem Ci szczerze, że ja chyba praktycznie nie mam żadnych celów. Kilka marzeń - nic więcej; (

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam dokładnie to samo, przez bardo długi czas, ale postanowiłam, że jak ja sobie nie postawie celów to później będę żałować, że tyle czasu minęło a mogła zacząć już dawno je realizować :)

      Usuń
  2. Strasznie trudno jest wyznaczać sobie dobre cele, a jeszcze trudniej je osiągać. Jeśli jedna się choć jeden mały osiągnąć, to mowa o wielkim sukcesie. ;) Ja lubię marzyć, ale jestem równocześnie realistką. Trudne połączenie. :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zawsze stawiam sobie cele, do realizacji których dążę. Bez tego nie ma rozwoju, to coś naturalnego tak jak jedzenie i picie.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się 100% :)
      Podaj mi linka do siebie, bardzo chętnie zajrzę, ale przez Google nie udaje mi się trafić :*

      Usuń
  4. Bardzo ciekawy wpis. Muszę popracować nad swoimi!

    OdpowiedzUsuń